Ramai yang minat makan petai kan. Sekarang pulak banyak yang menjualnya. Elok juga waktu tengah musim kita beli, harga lebih murah. Boleh simpan.

Tapi pastikan cara simpan petai ini betul supaya tahan lama dan kekal segar. Jika ikut perkongsian Mohd Syafiq Ahmad Khasisi ini, petai yang disimpan tetap segar macam baru kupas walaupun dah lebih sebulan dalam peti. Ini caranya.

Tip simpan petai supaya tahan lama dan kekal segar macam baru kupas

Siapa yang suka makan petai boleh ikut cara nak simpan petai supaya segar dan boleh terus masak bila-bila masa sahaja.

Syukur rezeki jugak ayah mertua ada tanam petai banyak, lebih 100 pokok petai ada di dusun tu, jadi stok petai sentiasa ada. Kalau nk beli boleh tahan harga dia kan.

Cara-cara nak simpan petai bagi kekal segar dan tahan lama.

1. Setiap kali petai diambil dan turun dari pokok, selalunya CK akan letak dalam surat khabar dan plastik hitam. Letak di tempat yang sejuk dulu.

IKLAN

2. Kemudian kupaslah petai satu demi satu. Caranya potong mata petai tersebut 2 bahagian (rujuk gambar di bawah). Supaya jika ada ulat atau rosak boleh di buang terus.

3. Buang kulit dan selaput putih yang ada pada biji petai, jangan tak buang nanti petai cepat rosak kalau ada selaput tu.

4. Masukkan dalam plastik kecik, bahagikan setiap plastik sekali masak. Nanti senang nak masak terus ambil sahaja.

IKLAN

5. Ikat dengan getah plastik tersebut dan letak dalam peti sejuk bahagian beku & frozen.

6. Petai akan membeku, kalau tengok gambar di bawah dah lebih sebulan petai masih nampak segarkan.

IKLAN

7. Rendamkan dahulu biji petai yang beku dalam mangkuk sekejab sebelum masak.

8. Basuh dan terus boleh masak ikut cita rasa.

Semoga bermanfaat

Sumber: Mohd Syafiq Ahmad Khasisi